Sluiten

Google algoritme update mei 2021

  • 27 jan. 2021 - Jorben Saaltink
  • 2 min lezen

Het Google algoritme gaat dit jaar, in mei 2021, behoorlijk veranderen. Google heeft dit ruim van tevoren gedeeld in deze mededeling. Google doet dit eigenlijk bijna nooit. Maar in dit geval wel, zodat website eigenaren zich ruim van tevoren kunnen voorbereiden en aanpassingen kunnen doorvoeren voor mei 2021.

Het Google algoritme gaat dit jaar, in mei 2021, behoorlijk veranderen. Google heeft dit ruim van tevoren gedeeld in deze mededeling. Google doet dit eigenlijk bijna nooit. Maar in dit geval wel, zodat website eigenaren zich ruim van tevoren kunnen voorbereiden en aanpassingen kunnen doorvoeren voor mei 2021.

Ik vond het vroeger altijd lastig om dit soort berichten in één keer te lezen en te denken “oke top gaan we doen”. Dan dacht ik altijd: man man man wat is Google ook een grootmacht. En zo is het wel. Dit negeren is geen optie. Als de concurrentie wel stappen zet om goed in het nieuwe Google algoritme te scoren, dan moet jij zelf ook wel, anders loop u simpelweg straks achter de feiten aan.

Google richt zich bij deze grote update op 1 algemeen onderwerp en dat is “gebruiksvriendelijke websites”.

Websites draaien op HTTP of HTTPS. Als uw website begint met HTTP dan heeft u in mei van 2021 een groot probleem. Google heeft aangekondigd geen websites meer te laten zien in de zoekresultaten die gebruik maken van HTTP. Elke website moet voortaan HTTPS hebben.

Browsen op het internet, u komt op websites en ineens een grote pop-up “Meldt u nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting”. Irritant en dat wordt nu ook door Google afgestraft.

Er zit wel een verschil tussen cookie pop-ups en nieuwsbrief pop ups. De subtiele cookie meldingen die mogen nog steeds. Zie hieronder een voorbeeld hoe het niet moet:

Pop-ups hoe het niet moet

Zie hieronder een voorbeeld wat wel mag:

Pop-ups hoe het niet moet

Een ander aspect van een gebruiksvriendelijke website is de CLS. CLS staat voor Cumulative Layout Shift. Dit betekent niks anders dan het op en neer bewegen van de pagina bij het laden.

Dit kan komen door advertenties die later inladen en dan zie u de pagina verspringen. Of andere scripts die later inladen. Wil u de CLS van uw website meten? Meet dan met Google PageSpeed Insight de CLS van uw website.

Website snelheid is geïntroduceerd in het Google algoritme in 2018. En telt nu voor 20% van de score. In de update van mei zal dit een nog groter aandeel hebben in de score van uw website. Google schrijft: “We’re upsessed with page speed” bron: Using site speed in web search ranking. Dat is niet voor niets. Het is zelfs zo dat websites met een hoge website snelheid een hoger conversie percentage hebben. Hierover meer in een vervolg artikel. Volg het Jazeker kanaal op Linkedin of Facebook om op de hoogte te blijven.

De snelheid van uw website kunt u meten met de Page Speed tool van Google. De “First Contentful Paint” moet onder de 2.5s zitten. En de “Time to Interactive” onder de 9s.

Website snelheid meten

Als u een HTTP website heeft dan moet u hier echt iets aan gaan doen. Anders bent u straks niet meer zichtbaar in Google. Dat kan flink wat klanten kosten. Controleer voor de rest uw pop-up op de website. Een full screen pop-up gaat u posities in Google kosten, meet uw website CLS met deze link. En meet de snelheid van de website.

Stel u komt hier met uw eigen website bouwer niet uit, wij helpen u ook graag om klaar te zijn voor de Google update van mei 2021. Neem gerust contact op, dan gaan we een kop koffie drinken.

Ik hoop dat u weer meer kennis heeft dan voordat u dit artikel las. Bedankt voor het lezen. Mocht u iemand kennen die hier misschien ook in is geïnteresseerd, vergeet dan niet dit artikel met hem/haar te delen.